Advertisement
karperkarperkarperkarperkarperkarper

Forum Rules Vliegvissen Algemeen

Beet Sportvissers Magazine

Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Verslagje OVM + stroperij
Jay
Gepost op: Jan 9 2009, 02:21 PM
Quote Post

*FishCom Freak*

Groep: Vissers
Gebruikers nr.: 1608

user posted image
Een beetje laat verslag van een Likkoevisdag.
Zowel Paulus als ik waren rond Oud en Nieuw twee weken vrij en dus moesten we een OVM-trippie doen, om mooie rode regenboogspikkelmeunen te gaan vangen.
De werberichten zaten niet helemaal mee en op zondagavond 21 december laat besloten we toch maar dinsdag de 23e te gaan, aangezien maandag afviel door afspraken. De wind (amper toto geen) zou wel tegen gaan zitten, maar het was de enige dag voor de aankomende vorstperiode.

In echte Likkoe-stijl stond Paul (vanuit Kamp'm) al om 5 uur bij mij voor de deur in Amsterdam. In een sneltreinvaart, nét voor de files uit gingen we naar OVM.
Aangekomen bij OVM was het nog pikkedonker en windstil. In het donker onder veel lachen snel optuigen en daarna een flink stukkie lopen naar een mooie stek om de dag te beginnen.

Achter de mistige flarden begon het langzaam een beetje lichter te worden en konden we de minimale activiteit van de forel waarnemen. Er was echter niet zoveel activiteit, helaas.
De ochtend was wél prachtig:

Paul, in de mist
user posted image

Jasper, met opkomende zon
user posted image

Paulus verspeelde al snel een vis en dat gaf ons toch nog een beetje moed.
Niet lang daarna krijgt hij nog een aanbeet die hij wel weet te verzilveren.
Een regenboogspikkelmeun van redelijk leuk formaat moet zich gewonnen geven na een niet al te spectaculaire dril:
user posted image
user posted image

Al snel volgen er nog twee voor Paul en ik verspeel nog een vis. We visten met witte boobies aan een zinklijn. Onderkoeling begon een beetje op te spelen en we zijn zo rond twaalven maar weer richting auto gelopen. Vlakbij de auto zie ik 3 forellen bezig met paaigedrag en hoe lullig het ook is voor de vissen; ik kan met niet inhouden en presenteer een zalmeitje dat na enig jigwerk duidelijk zichtbaar onder water wordt verorberd door het zeer donkere vrouwtje. Ook hier stelt de dril (gelukkig) niks voor en na een snelle foto mag ze weer door met nestjes bouwen. Ik voel me toch een beetje lullig om de vis zo te storen, neem me voor het niet meer te doen in de toekomst. Maar ben wel van die akelige nul af.

Mijn vis, diepdonker en best lelijk, eigenlijk:
user posted image

We trekken de waadpakken uit en bij de kwalitaria eten we 28 euro met zijn 2-en weg in het help-de-Kwalitaria-Oostvoorne-de-winter-door-project. Hierna gaan we even kijken bij het strandje, spreken wat vissers zonder vangst, twijfelen over het onder prikborders populaire Groene Strand, gaan naar Stormvogel, tellen ca. 8 vissers, waarvan 5 op illegale plekken. We gaan naar Hit-Mountainduck, tellen er 6. Gaan naar de Loswal, spreken nog een stuk of vijf vissers zonder vangst en besluiten daar met de b-boot te water te gaan om de vis die we 's ochtends buiten werpafstand zagen te gaan belagen.

Echter, de vis is nergens meer te bekennen. Sterker nog, veel van de kringen blijken afkomstig te zijn van een nieuwe vogelsoort: De Lijkt-enorm-op-forel-mini-bruin-duikvogeltje... helaas, helaas. Met 1 aanbeet voor mij besluiten we een paar uur bellyboten. We kammen zelfs nog een stuk heel ver uit de kant af. Maar dan, vlak voor de kant ziet Paulus ineens iets onder zijn boot. Een illegale fuik bevindt zich recht onder onze bellyboten. Er zitten veel vliegen in de lijn onder water en als we heel goed kijken, dan zien we ook behoorlijk wat forel werin zitten. Het net heeft 2 uiteinden en aan 1 kant tellen we al snel 5 forellen en denken daaronder nog enkele vissen te zien. Mooie kaken gaan open en dicht, terwijl andere vissen op hun kant liggen. Ik besluit om het net naar de kant te gaan slepen.
Met wat flinke peddelpower en wat hulp van Paul krijg ik het net op de kant. Gelukkig zijn wat touwen blijven haken en is de forel er al uit door een losmechanisme wat daardoor open ging. We treffen wel nog een flinke puitaal, een krab en een aal aan in het net. En een boel vliegen! Iedereen die bij het eerste dammetje rechts van de loswal een flinke aanbeet miste, die heeft waarschijnlijk dit net gehaakt...
We laten de beestjes weer vrij en lopen terug naar Loswal met b-boot op de schouder. Er komt net een politiebusje aanrijden en ik zwaai uitvoerig, maar ze rijden gewoon weer weg, helaas. Alsnog later even melding gedaan.

Jasper met het net:
user posted image

Maar goed, we zagen ook al bij Hit-Mountainduck een palingfuik staan op een plek waar je meer forel dan paling kunt verwachten en ook de illegale fuik zal zeker niet de enige zijn. We zouden ons misschien wat meer druk moeten maken om die netten dan om die paar gram zout extra.
De visserij was zeer pittig en ook wij zijn geneigd te bevestigen dat het vroeger inderdaad toch echt beter was. We spreken nog wat vissers, allen zonder vis of aanbeet. Er zitten echte cracks tussen, die we al jaren tegenkomen op OVM. Lichtelijk gedesillusioneerd maar wel lachend om alle natte en vieze bende rijden we huiswaarts om de volgende snackbar weer door zijn voorraad heen te helpen.
Eindstand dus 3-1 voor Paul. Hopelijk volgende keer weer wat beter op OVM, dan waarschijnlijk weer lekker flatsvisserij in mei. Misschien wel eerder, maar we hebben het even gehad, denkend aan de stroperij.

PMEmail Poster
Remko
Gepost op: Jan 9 2009, 09:13 PM
Quote Post

TFC StamGast

Gebruikers nr.: 3833

Hey Jay,

Leuk om dit te lezen, was helemaal vergeten dat het OVM een goed forel bestand heeft. Zou het mogelijk zijn om in de toekomst bij mijn terugkeer in Nederland een keer met jullie mee te gaan?

Het blijft overigens jammer om te horen dat er zoveel gestroopt wordt en er zelfs vissers zijn die vissen waar het niet mag.
Ik zie hier aan de andere kant van de oceaan helaas diezelfde hypocriete instelling : vissen waar het niet mag of meer meenemen dan noodzakelijk en ondertussen maar zeuren dat de vangsten steeds minder worden.
Hoe staat het met de controle op stropen in Nederland? Valt dit onder de taken van de politie of wordt het door een speciale instelling gedaan?
In het eerste geval ben ik bang dat er uiteindelijk bar weinig met jullie aangifte wordt gedaan. Hier in Canada kan je een wildlife conservation officer bellen en die zullen dan ook regelmatig naar de aangegeven plek terugkeren om de dader te pakken te krijgen.

PMEmail Poster
Jay
Gepost op: Jan 12 2009, 09:41 AM
Quote Post

*FishCom Freak*

Hey Remko,

Met ons meegaan vind mijn vismaat niet zo leuk. Daarnaast beslissen we vaak pas 's avonds erg laat of we de volgende dag gaan, onze andere 2 vismaten kunnen eigenlijk haast nooit mee op die korte termijn.
En er is wel controle op OVM, maar die is redelijk beperkt tot het patrouilleren langs de kant met de auto. Ik lees bijvoorbeeld heel veel visverslagen waarbij doodleuk op het Groene Strand wordt gevist en daar wordt nooit iemand bekeurd, terwijl je daar niet mag vissen.

En het visbestand op OVM gaat dus een beetje achteruit, maar je kunt er zeker nog goed vangen, vooral in de warmere periodes als het een beetje waait.
Mocht je me ter plekke tegenkomen, dan moet je me wel even aanspreken, dan kan ik je nog wat tipjes geven. Ik vind het vaak lastig om mensen te helpen zonder ze eerst te zien vissen.
PMEmail Poster
Dennis Tromp
Gepost op: Jan 12 2009, 01:31 PM
Quote Post

Administrator

Groep: Site Admins
Gebruikers nr.: 1

Leuk verslag Jay, en zoals we van je gewend zijn mooie foto's!

En die stroperij, zie het zelf helaas ook steeds meer, op de meest vreemde plekken! Toch altijd weer even een domper als je zoeits overkomt. Hebben ze nog wat met je melding gedaan?

Groet Dennis

Bijlage Plaatje
Bijlage Plaatje

--------------------
mail: dennis@receive.nl
url: TheFishCommunity.Com / receive

Bekijk mijn foto gallery: Dennis@Fishuals
PMEmail PosterUsers WebsiteMSN
Jay
Gepost op: Jan 12 2009, 01:37 PM
Quote Post

*FishCom Freak*

Nee, je hoort nooit iets terug, eigenlijk.
Ergste was nog wel dat ik ooit eens de politie bij de Blokkendam aansprak vanwege het meenemen van ondermaatse zeebaars door veel broodvissers aldaar. Ik had volgens de agent en zijn "expert" op het bureau geen gelijk, aangezien er geen minimummaat zou bestaan.
Terwijl een paar weken/maanden later collega's van ze toch enkele vissers hadden bekeurd.....

En qua foto's: ze zijn allemaal met onze mobieltjes geschoten, ik zal weer eens een échte camera meenemen, wordt het nog mooier.
PMEmail Poster
Bruinvis
Gepost op: Jan 13 2009, 10:06 PM
Quote Post

*FishCom Freak*

Gebruikers nr.: 201

Ha, eindelijk weer eens en ook nog een mooi vangstverslag. Leuk gedaan en dat midden in de winter.
Helaas lag vrijwel alle water hier dicht op een paar duikers na, maar in 2 meter breed wak wil ik eigenlijk niet gaan zitten.
Gelukkig voor mij dooit het nu aardig en trek ik er komend weekeind zeker op uit.
Toch nette foto's van het OVM hoor, prima telefoontje. wink.gif
PMEmail Poster
Jay
Gepost op: Jan 14 2009, 10:47 AM
Quote Post

*FishCom Freak*

QUOTE (Bruinvis @ Jan 13 2009, 10:06 PM)
Ha, eindelijk weer eens en ook nog een mooi vangstverslag. Leuk gedaan en dat midden in de winter.
Helaas lag vrijwel alle water hier dicht op een paar duikers na, maar in 2 meter breed wak wil ik eigenlijk niet gaan zitten.
Gelukkig voor mij dooit het nu aardig en trek ik er komend weekeind zeker op uit.
Toch nette foto's van het OVM hoor, prima telefoontje. wink.gif

Wij gaan altijd wel enkele keren in de winter omdat de vis dan op z'n mooist is.
Het kan wel een wat pittiger visserij zijn, helemaal als je zoals wij voorkeur hebt voor de binnenbakvisserij (op zicht)
PMEmail Poster
Remko
Gepost op: Jan 15 2009, 04:27 AM
Quote Post

TFC StamGast

Gebruikers nr.: 3833

Hey Jay,

Zodra ik terug ben in Nederland zal ik zeker het OVM en keer bezoeken en mocht ik je daar tegen komen dan zal ik elke informatie die je hebt zeker op prijs stellen. Voorlopig zijn dit echter plannen voor de toekomst aangezien ik pas op zn vroegst in September weer in Nederland ben.

Wat betreft de stroperij is het misschien eens tijd voor een kliklijn (als of er nog niet genoeg zijn in Nederland). Hier is het erg effectief, maar stropen wordt dan ook niet door de politie behandeld dus dat zal wel het belangrijkste verschil zijn.
PMEmail Poster
Jay
Gepost op: Jan 16 2009, 09:55 AM
Quote Post

*FishCom Freak*

Er is een kliklijn, staat standaard in mijn telefoon.
010-2743333

Daarnaast natuurlijk gewoon het landelijk politienummer...
PMEmail Poster
De Waterrat
Gepost op: Jan 24 2009, 12:30 PM
Quote Post

TFC StamGast

Gebruikers nr.: 2188

Jahahahaaaaa,..Jay,...die politiemannen dat waren natuurlijk dezelfde die ik ooit eens voorstelde om eens "gewoon echte boeven te gaan vangen !"
Deze aanmoediging heeft zich natuurlijk als een razend vuurtje door dat korps verspreidt.
Die van jou waren naruurlijk op een "missie" ...veeeeel te druk met "het echte werk" [ Holleders/Mieremetten/narco-koningen/clandestien afluisteren van burgers] ....of vandaag toch maar weer even wat.....snelheidsovertreders en foutparkeerders ???biggrin.gif
En weet jij,....weten WIJ wat er bij het begrip "Boevenvangen" ph34r.gif in het "Handboek Politieman" staat?

Verder kom ik hier en daar wel, zo nu en dan wel eens een stroopfuik tegen.
Ik heb daar altijd een speciaal scherp mes voor bij me smile.gif
Die foute fuikjes rip ik eerst met plezier in stukken en leg ze dan goed zichtbaar op de kant.

Zo doen we dat bij "ons" in De Ronde Venen . ph34r.gif grrrrrrrr!

Maar verder heb je een wel héél erg mooie visdag gehad.
Foto's om van te smullen !

De Waterrat

--------------------
Nature is my Church, being in nature is my prayer.
PMEmail Poster
Jay
Gepost op: Jan 27 2009, 03:41 PM
Quote Post

*FishCom Freak*

tja, redelijk visdaggie gehad.... wij zijn het iets beter gewend op OVM
PMEmail Poster
0 Vissers(s) is/zijn dit onderwerp aan het lezen (0 vissers en 0 anonieme gebruikers)
0 Vissers:

Topic Options Reply to this topicStart new topicStart Poll